Hoe Betrokken is je Team?

Kan je binnen je team overal over meepraten? Weet je wat al je collega's doen? Durf je ideeën aan te dragen voor je collega's? Belangrijk als we het hebben over de mate van betrokkenheid binnen een team.
Ieder team loopt het risico op Vijf Frustraties van Samenwerken die de kwaliteit van de samenwerking bedreigen en daarmee dus ook het bereiken van het doel van het team.
“Als team is het belangrijk dat alle neuzen dezelfde kant op staan en dat we betrokken zijn om samen te komen tot de juiste oplossing.”
Deze zin kan zomaar in een vacaturetekst of een jaarverslag staan. Zoeken naar een polderoplossing kost tijd en is per definitie een slap aftreksel van iedere voorstel vanuit het team. Hoe kan je dan zoeken naar de juiste oplossing? Kijk maar eens hoe lang het kan duren om een afspraak te maken waar iedereen achter staat en volledig overtuigd is van de juistheid. Dit laatste is dan ook niet nodig, het gaat erom dat iedereen is betrokken en heeft kunnen meepraten.
De derde Frustratie is dan ook het Gebrek aan Betrokkenheid.
Frustratie 3 Gebrek aan Betrokkenheid.
In hoeverre kan iedereen zijn of haar mening geven in een discussie? Durft iedereen zich ook uit te spreken en wordt er dan ook naar elkaar geluisterd. Het is belangrijk om iedereen binnen het team betrokken is bij de belangrijke gesprekken en besluiten. Ook als het gaat over onderwerpen die niet tot het takenpakket horen.
Het gaat niet om beslissen, maar om meepraten!
Belangrijk is dat iedereen alles kan zeggen en dat dan ook doet. Neem vervolgens een besluit op basis van wat je dan weet. Je zal er versteld van staan dat intuïtief de kwaliteit van het besluit echt wel goed is. En als dat niet zo is, pas het later, zonder schroom, gewoon aan. Op deze manier is het echt teamwork.
Hier merk je vaak een eerste begin van een eilandjescultuur. Iedereen is aan het werk op een eigen gebied, elkaar helpen kan wel, maar dan alleen als het geen effect heeft op de eigen taken.
Ook in vergaderingen kan je dit terug zien. Zijn er gepassioneerde discussies of is het een "goede" vergadering als alles snel is afgetikt met weinig opmerkingen. In het laatste geval kan je afvragen of iedereen dusdanig betrokken is dat alle opinies naar voren zijn gebracht.
Zorg dat er een grens zit aan het praten en denken. Stel het nemen van een besluit niet uit. Je weet nooit alles!.
Voor de helderheid is het een goed idee om samen een besluitenlijst op te stellen. Hierin staat duidelijk wat afgesproken is en dit zal vervolgens gebruikt worden voor het vaststellen van de voortgang.
Let er samen op dat een eenmaal genomen besluit niet steeds ter discussie wordt gesteld.
“De teamleider vindt het eenvoudig om verkeerde besluiten te nemen”
Juist een teamleider zal zich op zijn gemak moeten voelen bij het idee om een verkeerd besluit te nemen. In een vergadering is zijn belangrijkste bijdrage dan ook om steeds te duwen op het nemen van een besluit.
Hoe zit het nu met mijn team?
Als deze vraag je nu door het hoofd speelt dan is dit het juiste moment om contact op te nemen. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek maken we een korte diagnose van team en kijken we wat je volgende stap kan zijn.