Nieuws en Inspiratie

Inspiratiebrief
23-02-2020

We voelen allemaal van alles en nog wat, de hele dag door en weet je die gevoelens die sturen je gedrag. Achteraf ben je daar niet altijd even blij mee, maar ja, wat kan je er aan doen?

Toch wel wat. Herken en verken je emoties zodat je deze een plaats kan geven.

Met vriendelijke groet,

Edwin Dekkers


Herken jij je eigen emoties?

emoties, durf ze aan te kijken

De 8 Basisemoties

Iedere dag hebben we veel ervaringen. Iedere keer zorgt dat voor een reeks aan energetische pulsen in onze hersenen. Hier hebben we maar tot bepaalde hoogte invloed op.

Een ervaring zorgt voor een gedachte, een gedachte zorgt voor een gevoel die een basis heeft in een emotie. Vanuit die emotie wordt je gedrag onbewust gestuurd.

Om hier meer controle over te kunnen hebben is het belangrijk om je gevoel en emotie te herkennen. De volgende stap is de emotie aankijken en ervaren waar die vandaan komt.

Er zijn meerdere indelingen van emoties, maar ik vind de volgende altijd fijn om mee te werken.

Emotie

Nuances

Liefde

acceptatie, vriendelijkheid, vertrouwen, aardigheid, toewijding, verliefdheid, adoratie.

Angst

bezorgdheid, ongerustheid, nervositeit, zorg, wantrouwen, jaloezie, zenuwachtigheid, schrik, fobie en paniek.

Vreugde

geluk, plezier, opluchting, tevredenheid, vervoering, verrukking, geamuseerdheid, trots, sensueel genot, extase, voldoening, beloning, euforie.

Woede

furie, verontwaardiging, wrok, toorn, wrevel, verbolgenheid, ergernis, bitterheid, irritatie, vijandigheid, haat.

Verdriet

smart, rouw, vreugdeloosheid, zwaarmoedigheid, melancholie, zelfmedelijden, eenzaamheid, bedroefdheid, wanhoop, depressie.

Verrassing

verbazing, schok, verbijstering, verwondering.

Schaamte

schuldgevoel, verlegenheid, teleurstelling, wroeging, vernedering, spijt, gene, berouw.

Walging

Minachting, ontzetting, verachting, misprijzen, verafschuwing, aversie, afkeer, weerzin.

Aanmelden inspiratiebrief

Een man kijkt uit over een meer en denkt na over zijn emoties.

 

 

Jouw emoties...

 

 

 

Hierboven staan de verschillende emoties genoemd, allemaal met verschillende gradaties. 

Zorg nu dat je een rustig moment voor jezelf hebt en ga dan in gedachten eens bij jezelf na wanneer je voor de laatste keer die bepaalde emotie gevoeld hebt.

In welke gradatie? Wanneer was dat? Wat gebeurde er? Waar kwam die emotie vandaan?

Schrijf je gedachten eens op voor jezelf.

Je zal merken dat als je ze later een keer terug leest je het gevoel zomaar weer kan ervaren. Nu zeg je wellicht waarom zou ik een ervaring die me een angstig gevoel gaf weer opnieuw ervaren.

Goede vraag, maar door de ervaring en emotie enkele keren opnieuw te beleven ga je er beter mee om. Je bent dan in staat om beter te kijken wat de achterliggende trigger is.

Aan de andere kant, als je liefde voelt dan heeft dit toch een grote positieve invloed op je!

 

Vandaag maak ik me niet druk over de dingen waar ik geen invloed op heb.


En morgen ook niet!

Contact

Tel. 06 83648246
www.edtct.nl


Volg ons op Social Media

Algemene Informatie

Aanmelden Inspiratiebrief
Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring
KVK nummer: 70425574
BTW nummer: NL001672631B18


Inschrijven inspiratiebrief